Теплівська середня загальноосвітня школа
Какалюк Олена Леонідівна
Тема: Значущі частини
слова.
Тренувальні вправи.
Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова;
закріпити їх
знання про будову слова, розвивати вміння
розбирати слова за будовою;
провести дослідження про роль
суфіксів і префіксів;
виховувати пізнавальний інтерес до мови.
Тип уроку: застосування
знань і формування вмінь.
Обладнання: підручник,
схеми, кодоскоп, комп’ютер.
Хід уроку
I I. Оголошення теми та мети
уроку.
1. Бліц – опитування (« Мікрофон» )
- Що таке
префікс, корінь, суфікс, закінчення, основа?
- Для чого
служить закінчення?
- Яким може бути
закінчення?
- Як знайти
закінчення в слові?
- Як знайти
основу в слові?
- На що вказує
закінчення в іменнику і прикметнику?
- На що вказує
закінчення в дієслові?
- Чому в слові
білого закінчення –ого, а в слові біло закінчення нема?
- Яка різниця між
формами одного і того ж самого слова і між спільнокореневими словами?
- Що треба перше
виділяти – префікс і суфікс, чи корінь? Чому?
- Що таке
лексичне значення слова?
- Що таке
граматичне значення слова?
- Чи можна
визначити лексичне значення слова за закінченням?
- Чи можна визначити
граматичне значення слова за закінченням?
2
IV.
Зміцнення й поглиблення знань
1. В поданих словах виділити основу та закінчення:
( усно, кодоскоп ).
Весна, весняний,
пам’ять, заповіт, дерево,
рік, життя, тихо, швидко, бузок, пюре, таксі.
2. Розібрати слова за будовою ( учні пишуть на дошці ):
Захмарений, вітряк, морозиво, пухкий,
приморський, сніговичок, переписка.
3. Виписати підряд слова лише із суфіксами. З
початкових букв одержите перше слово із вислову І.Я.Франка
„ … - то перша
основа життя. “
Молодий,
попереду, рано, навздогін, активний, перемога, цінний, малий, сухий, ясно.
4. Вилучіть із групи слів „ зайве слово “, звертаючи увагу на закінчення, і
запишіть:
А) вечеря,
звичаї, гай, свято, сила;
Б) любов,
правило, принцип, сніданок, ніч;
В) поні, шосе,
ідея, журі, таксі;
Г) вчора, тихо,
зустріч, далеко, назустріч.
( Тексти завдань
№4 і №5 в комп’ютері. )
5. Графічний диктант. Записати схеми слів.
Пришкільний,
подорожник, пам’ятник, лісок, молодець, тепло, радісно, підземний, розмова.
3
6. Відгадати загадки (
усно ).
А) Очі в неї
вузенькі,
Ніжки в неї темненькі,
Жовтувато – рудий кожушок.
Хвіст у неї розкішний,
І пухнастий, і пишний,
А на кінчику – білий пушок. ( Лисиця )
- Дібрати
споріднені слова до слова лисиця.
Б) Мій корінь
шукайте в лісі,
а префікс мій прабабця має. ( Праліс )
В) У слові
підростати мій початок,
у водяного знайдете мій корінь,
розумний вам підкаже суфікс,
старанний має моє закінчення. ( Підводний
)
Г) Мій корінь
знаходиться у думі,
а префікс у затишку пошукайте.
У сонливого знайдете суфікс,
щедрий подарує вам закінчення моє. (
Задумливий )
Д) Префікс мій
вказує на наближення,
а корінь „ плаває “ у морі,
у слові гірський суфікс і закінчення
шукайте. ( Приморський )
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
7. Самостійна робота.
Вправа 607 ( с. 208 ).
8. Гра „ Східці “. Заповнити спільнокореневими словами.
4
Л
І С С А
Д
( ліси, лісок,
лісник, лісний ) (
сади, садок, садити )
9. Операційно – пізнавальний етап.
А) Вказати на слова із суфіксами зменшувально – пестливого значення та
суфікси на означення згрубілості
У ластівки
ластовенятко,
в шовковиці
шовковенятко,
в гаю у стежки
стеженятко,
у хмари в небі
хмаренятко,
в зорі над садом
зоренятко
вже народилося.
Лиш зажурилася
старезна скеля над урвищем
та дуба висохле стовбурище.
Б) Словникова робота.
- Що означає
слово урвище ?
Урвище – круча,
обрив, прірва, безодня, ущелина, рів, канава.
Урвистий –
крутий.
В). Послухайте одну із бувальщин.
Пляж. Люди. Дві молодички з хлопчиком
однакового віку.
- Васильку ! –
зве молода жінка – українка синочка, стоячи на березі синього моря.
- Вася, слышишь, как красиво звучит твое имя по–украински, -
із захопленням проговорила
молодичка–росіянка, витираючи рушником сина, хлопчика років чотирьох.
5
( Учні порівнюють імена: Вася, Василько.
Коментують спосіб творення)
10. Складання зв’язного тексту з деформованих речень.
( Використовую комп’ютер ).
Усе в лісі співає
до, пішли, лісу,
ми, весною;
легенький, подихнув,
вітерець;
в, заспівали,
всі, лісі, дерева;
кожне, свою,
співало, пісню, дерева;
співала,
білокора, пісеньку, красуня, ніжну, береза;
піснею, дуб,
мужньо, вчив, своєю, бути, і, відважними, нас, сильними.
За В.Сухомлинським.
( Розібрати за
будовою слова: весною, вітерець, заспівали, красуня, мужньо).
.
11. Твір – мініатюра „ Моя мама “.
А) Звучить
музика.
Б) Опорні слова:
мама, мамочка,
матуся, матінка;
руки – теплі,
ніжні, лагідні, роботящі;
очі - сині,
добрі, карі, волошкові, блакитні, розумні;
серце – лагідне,
щире, золоте.
В) Самостійна
робота.
Г) Зачитуємо 2-3
роботи.
V. Підсумок уроку.
Тести
(використовую
комп’ютер)
1. Укажіть
спільнокореневі слоова:
а) лікувати,
лікар, лікоть, лікарня;
б) вулиця,
вуличка, вуличний, вулик;
в) квітка,
квітник, заквітчати, квітковий.
6
2. Укажіть різні
форми одного слова:
а) рука, руку,
рукою, руки;
б) малювати,
малюнок, замалювати, малювання;
в) дощовий,
задощити, дощик, дощі;
3. Укажіть слова
з нульовим закінченням:
а) полудень; в) вгору;
б) художник; г) голосно.
4. Укажіть слова,
які не мають закінчення:
а) душно; в) кінь;
б) січень; г) осторонь.
5. Укажіть слова, однакові за будовою:
а) хатка; в) скринька;
б) ягідка; г) брунька.
6. Укажіть слова,
в корені яких пишеться і:
а)
веч..рній; в) щ…чка;
б) к…слий; г) заш…піти.
IV.
Домашнє завдання.
Описати домашню
тварину, використовуючи спільнокореневі слова.
Немає коментарів:
Дописати коментар