15.01.16

Турнір знавців української мови

Ведучий: Знання – то духовні скарби, і кожен учень повинен старанно учитися, щоб не опинитися в такій ситуації, як братик Кіндратик. А от, як ви знаєте свою мову, ми зараз і побачимо. Я прошу команд зайняти свої місця.
(Усі завдання проектуються на екрані).



1 конкурс “Спочатку було слово”
Встановіть відповідність:
А. Як дбаєш…
Б. Без охоти…
В. Пошануй одежину раз…
Г. Держи копієчку…
Д. Добра свита…
Е. Пасує…

1. …нема роботи.
2. …як корові сідло.
3. …так і маєш.
4. …вона тебе десять.
5. …про чорний день.
6. …та не на мене шита.
Відповідь:
А-3 - Як дбаєш, так і маєш.
Б- 1 - Без охоти, нема роботи.
В–4 - Пошануй одежину раз, вона тебе десять.
Г-5 - Держи копієчку, про чорний день.
Д-6 - Добра свита, та не на мене шита.
Е-2 - Пасує, як корові сідло.
2 конкурс “Поясни фразеологізм”
Перш ніж лізти, люди важать, на який ступить щабель.
Щось невлад зморозиш, кажуть: як Пилип із конопель.
Хто такий Пилип той дивний, і чого він там сидів? –
Інтерес уже спортивний до таких крилатих слів.
Отож, пропонуємо дібрати синоніми до фразеологізмів.
1. Накивати п’ятами. – тікати.
2. Пекти раки. – червоніти.


3. Комарика придавив. – заснув.


4. Бити байдики. – ледарювати.


5. Води в рот набрати. – мовчати.


6. Тримати язик за зубами. – мовчати.


7. Шито - крито. – таємно.


8. Як кіт наплакав. – мало.


9. Гав ловити. – бути неуважним.


10. Міряти лозиною. – бити.


3 конкурс “Словникова скринька”


Використовуючи літери із слова милозвучність скласти їх у нові слова (наприклад: мило, ніч, сім, сіль…).


Перемагає та команда, яка більше складе слів.






4 конкурс «Поетична мозаїка»


Ви пробували писати вірші? Кожен із вас зможе сьогодні стати поетом. У запропонованій строфі на місці пропусків ви повинні записати слова, які там необхідні. У кого вибрані слова найточніше відповідатимуть змісту і формі, той переможе.


З гілочки на гілочку стрибає жвава білочка,


Ялинкові шишечки складає у дупло,


Та так маленька квапиться,


Неначе з ними бавиться,


Боїться бідолашна, щоб їх не замело.






5 конкурс «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає»


1. Вибіг Гришка на доріжку,на доріжці сидить кішка,


Взяв з доріжки Гришка кішку-хай піймає кішка мишку.






2. Сидить хитра баба аж на верху граба!


“Ой не злізу з граба,”- дурить діток баба.














6 конкурс «Мовно-літературні перегони»


Питання для команди “Розумниці”:






1.Скільки голосних звуків в українській мові? (шість)


2. Момент найбільшого напруження в розвитку сюжетної дії.(кульмінація)


3. Хто з українських письменників народився у 1814 році? (Т.Шевченко)


4. Якою частиною мови є слово тяжко? (прислівник)


5. Як називаються речення, що містять тільки головні члени речення? (непоширене)


6. Назвіть займенники 3 особи однини.(він, вона, воно)


7. До якого розряду належить прикметник бабусин?(присвійний)


8. Другорядний член речення, який відповідає на питання який? чий? котрий? (означення)


9. Яка частина мови слово вони? (займенник)


10. Односкладне речення з одним головним членом речення підметом. (називне)


11. Що таке папірус? (рослина, яка колись росла на берегах Нілу в древньому Єгипті)


12. Розділ науки, що вивчає знаки письма.(графіка)


13. Розділ науки, що вивчає правила вимови слів.(орфоепія)


14. Самостійна частина мови,що означає кількість та порядок предметів при лічбі. (числівник)


15. Який народ винайшов сучасний папір для книжок? (китайці)


















6 конкурс “Мовно-літературні перегони


Питання для команди “Розумники”:






1. Скільки букв в українській мові? (33)


2. Як називається життєпис людини, складений нею особисто? (автобіографія)


3. Хто з українських письменників помер у 1861році? (Шевченко)


4. Вкажіть особу займенника ми? (1 множини)


5. Якою частиною мови є слово спросоння? (прислівник)


6. Як називаються речення, до складу яких входять головні і другорядні члени речення? (поширене)


7. До якого розряду належить прикметник чарівний?


8. Другорядний член речення, який відповідає на питання непрямих відмінків. (додаток)


9. Смислове і граматичне об’єднання двох або кількох слів,одне з яких – головне, а друге – залежне. (Словосполучення)


10. Речення, яке має дві і більше граматичні основи.(складне)


11. З чого виробляли пергамент? (зі шкіри телят і ягнят)


12. Розділ науки, що вивчає звуки мовлення. (фонетика)


13. Розділ науки, що вивчає правила написання слів.(орфографія)


14. Вкажіть дієвідміну дієслова садити. ( 2 )


15. Хто надрукував першу книгу в Київській Русі?


(Іван Федоров та Петро Мстиславець)


























Учитель: Усе минає, зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України, бо поки жива мова – живе нація.
- Кожному учаснику змагання ми даруємо «Абетку побажань»:






А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Г – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити на курорти.
К – кохання доброго.
Л – людяності Щирої.
М – мрії здійсненної.


Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.











Призи у студію!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар